Deco Room
Od czasu jaskiń Lascaux ludzka potrzeba aby wpływać na swoje najbliższe otoczenie: oswajać je, zdobić, czynić bardziej przyjaznym, wyjątkowym i osobistym nie uległa zmianie. Zmieniały się środki wyrazu i stylistyka, ale potrzeba wyrażenia własnej indywidualności i snucia opowieści o sobie za pomocą przedmiotów codziennego użytku pozostały niezmienne. Malowidła naskalne ukazują wrażliwość na piękno człowieka pierwotnego, a groby wielu starożytnych kultur przywiązanie do cennego przedmiotu. Późniejsza reprezentacyjna funkcja pałaców i rezydencji, przepełnionych kosztownymi meblami i sztuką tylko potwierdza immanentną tęsknotę Homo Sapiens do ozdabiania miejsca zamieszkania.
|
foto: Pinterest |
|
foto: Pinterest |
Uroda życia codziennego
Puste ściany z reprodukcją słoneczników Van Gogha, jeden punkt świetlny na środku sufitu i tylko niezbędne, najpotrzebniejsze meble odchodzą do lamusa, a takie „funkcjonalne podejście” nie broni się w morzu współczesnych możliwości które stwarza deco- rynek. Zaskakujące zestawienia mebli i przedmiotów mają zadziwiać, śmieszyć, budzić skojarzenia z malarstwem, intrygować; jednym słowem bawić, a piękny detal być przyprawą, która nadaje smak życiu estety. Pięknie żyć znaczy dziś pięknie mieszkać, pięknie się ubierać pięknie nakrywać do stołu i szukać piękna w najbliższym otoczeniu. Choć piękno znaczy dla każdego co innego liczy się wspólna estetyzująca postawa, a tej wokół nas jest coraz więcej. Starannie komponowane scenki z precyzyjnie dobranymi przedmiotami w obrębie wybranej stylistyki spotkać można w prywatnych domach, biurach i przestrzeniach publicznych.
|
foto: Pinterest |
|
foto: Pinterest |
|
foto: Pinterest |
Instagram Friendly
Wszechobecna estetyka reklamowa kształtuje gusty szerokiej publiczności, a wysoka jakość fotografii cyfrowej, obecnej w każdej komórce pozwala utrwalać inspirujące fragmenty rzeczywistości i dzielić się nimi z rzeszami znajomych i nieznajomych przy okazji propagując dobry design. Media społecznościowe odgrywają w tym procesie niebagatelną rolę. Brief dla pracowni architektonicznych, kreujących wnętrza publiczne typu bary, restauracje, kluby coraz częściej zawiera punkt dotyczący zaprojektowania miejsca które będzie się dobrze prezentowało na Instagramie, – oczywiście z obowiązkowym Selfie na pierwszym planie. Selfie na odpowiednio atrakcyjnym tle działa jak viral promując „spot” wśród potencjalnej klienteli. W zamierzchłych czasach zjawisko to nazywano „marketingiem bezpośrednim” – najbardziej wiarygodnym i najtańszym źródłem generowania ruchu w handlu. Nowe pokolenia, rosnące w nowej rzeczywistości przekładają klasykę marketingu na nowy charakterystyczny dla siebie język.
|
foto: Pinterest |
|
foto: Pinterest |
Back to the Past
Zbieranina mebli i dekoracji „z dawnych lat” nie znajduje uznania, o ile nie jest inspirowana najmodniejszą estetyką lat 50-tych, 60-tych, lub 70t-ych. Mid-Century style jest HOT – gorącym trendem sezonu, choć dekoracyjny element w roli głównej nie zawsze jest symbolem wyrafinowania i elegancji. Czasem – ekstrawagancji, z klasycznym pięknem nie mającym nic wspólnego. Sięgając dalej wstecz – Strzemiński i jego konstruktywizm, przełożony na język wzornictwa przemysłowego, architektury i mody, inspiracja geometrią, wzajemną relacją czystych kolorów i geometrycznych brył to niszowa propozycja dla ortodoksyjnych fanów designu w czystej postaci. Po latach zapomnienia z nową siłą przemawia do pokoleń zbuntowanych wobec burżuazyjnych wartości i rodzinnego obiadu na tle szafy gdańskiej i pejzażu z kresową chatką.
|
foto: Pinterest |
|
foto: Pinterest |
O Gustach się Nie Dyskutuje.
Mody mogą być różne, ale mają jedną wspólną cechę – konsekwentnie i odważnie używane są zawsze przekonywujące. Czy w duchu scandi, czy art deco – jeśli wnętrza są dobrze „zrobione” przetrwają próbę czasu i zaskoczą artystycznym recyclingiem w kolejnych epokach. Oczywiście meble i przedmioty też mają swoją datę ważności, ponieważ nie można ich przełożyć 1:1 w dzisiejszą rzeczywistość. Taka dosłowność się nie sprawdzi, ale w mieszance historii ze współczesnością bestsellery przeszłości z pewnością znajdą swoje miejsce.
|
foto: Pinterest |
|
foto: Pinterest |
Skąd przyszliśmy, Kim jesteśmy i Dokąd zmierzamy?
Słynny tytuł obrazu Paula Gaugin nawiązuje do zagadki naszego istnienia, a jego przebieg dokumentuje historia kultury materialnej. Z szerokiej palety możliwości można znaleźć tą właściwą, aby przestrzeń wokół siebie zaznaczyć w subiektywny sposób. Charakterystyczne, z pietyzmem urządzone wnętrza, będą istnieć w pamięci naszych bliskich, tak jak wyjątkowe deco- przedmioty przypominać o naszym istnieniu w łańcuszku ludzkich istnień.